Nieuws 2013-2014

(home)

Belgisch kampioenschap tumbling

Vorig weekend nam Sam deel aan het Belgisch kampioenschap tumbling op topsportniveau.

Als eerstejaars junior behaalde hij daar een knap resultaat, namelijk een bronzen medaille.

Challenge Day: Take off your mask

Op donderdag 8/05 was onze school gastschool voor 5 studenten Pedagogie van de VUB. Zij wilden met hun project "Take off your mask" de leerlingen dichter bij elkaar brengen. Spelenderwijs merkten leerlingen dat ze in se niet veel van elkaar verschilden en dat veel leeftijdsgenoten met dezelfde problemen geconfronteerd worden. Op het einde van de workshop kregen de studenten van het vierde jaar nog de kans om wat te vertellen aan hun leeftijdsgenoten waarmee ze anders minder contact mee hadden. Een geslaagd project!!

Links:

1000 voices for peace

Wij zullen deelnemen aan groots project: "1000 voices for peace" op 9 november in de Basiliek.

Dit wordt georganiseerd door het Festival van Vlaanderen en wij hebben de eer als enige school te kunnen meewerken!

Het Festival van Vlaanderen organiseert een koorproject in het kader van de herdenkingen van WOI. Op 9 november 2014 zullen koren uit de hele wereld naar de Basiliek van Koekelberg komen voor een groot concert voor de vrede, onder patronaat van Herman van Rompuy.

Op uitnodiging van het Festival van Vlaanderen zullen leerlingen van onze school deelnemen aan dit project. Als Unesco-school zijn we heel fier om hieraan deel te nemen! De regisseur, Antony Heidweiller, en de cello-solo van het "Brussels Philharmonic", Luc Tooten zijn dit evenement bij ons op school op 5 en 6 mei aan een groot aantal klassen komen toelichten onder de vorm van workshops van 1 lesuur.

Alle geÔnteresseerde leerlingen kunnen deelnemen aan dit grootse vredesproject.

Links:

Vlaams Kampioenschap Tumbling

Eén van onze leerlingen, Sam Floru, beoefent binnen de gymnastiek de discipline tumbling. Dankzij de medewerking van zowel school als omgeving traint hij hiervoor heel hard en veel.

Dat dit hem geen windeieren legt kan u via onderstaande link bekijken en tevens zien dat tumbling meer is dan tuimelen, zoals de letterlijke vertaling doet vermoeden.

Culturele Avond: "Spietsj"

Naar jaarlijkse gewoonte organiseert het Koninklijk Atheneum Koekelberg opnieuw een culturele avond. Deze keer kozen we ervoor om te onderzoeken wat de kracht van het woord is: opruiend of sussend, kwetsend of zalvend, opmonterend of ontmoedigend, humoristisch of ernstig.

Wil u zelf een luisterend oor in de menigte zijn, kom dan op 10 mei 2014 om 20u naar ďSpietsj!Ē in de grote aula van onze school, Felix Vande Sandestraat 17 te 1081 Koekelberg (metrostation Simonis). Voor een kaartje betaalt u Ä7,5. Voorverkoop in het onthaal vanaf 5 mei, of telefonisch via het nummer 02/468.20.40 (de tickets liggen dan de avond zelf klaar aan de kassa).

Graag tot dan!

Onze school deed mee aan "Jong gewild" vanuit het Vlaams Parlement

Honderden jongeren namen het Vlaams Parlement in en gingen in dialoog met politici van verschillende partijen onder de noemer "Jong gewild".

Lora Hasenbroeckx uit 4 wetenschappen heeft alle eer aan zich te danken als voorbeeld van de Unesco-leerling van onze school. Zij gaf een redevoering in het Vlaams parlement voor een aantal Vlaamse ministers, waaronder P Smet, minister van Onderwijs.

Een maand geleden stuurde ik mijn idee op naar "Helden van later" een wedstrijd waarbij jongeren een idee mochten opsturen naar de politici. Gedurende de GWP week kreeg ik te horen dat ik 1 van de 3 winnaars ben. Daarmee mocht ik 30 april tijdens het jongerenevent Jonggewild in het Vlaams Parlement een redevoering geven over mijn idee. Daar bleef het niet bij want ik mocht ook mijn eigen standbeeld in ontvangst nemen.

Mijn idee gaat over het onderwijs. Ik wil een nieuw vak op school: "Politiek en maatschappijleer." In dat vak zouden er verschillende dingen moeten aangeleerd worden en dan denk ik meteen aan bv. een EHBO cursus, leren hoe je later een belastingsbrief moet invullen of hoe ons politiek in BelgiŽ en Vlaanderen eruit ziet. Allemaal heel belangrijke dingen die je voor je 18de moet weten. Ik wil graag een nieuw vak om het belang te tonen dat die dingen echt noodzakelijk zijn voor later. Je kan dit ook integreren in de huidig vakken maar dan creŽer je te weinig aandacht voor die noodzakelijke zaken waarmee je op je 18de geconfronteerd wordt.

Jongeren zijn de toekomst maar gun hen dan ook de kans om die toekomst mooi en gelijk te beginnen en met het vak "Politiek en maatschappijleer" zet je hiervoor een stap in de goede richting.

Als klap op de vuurpijl staat er vanaf nu een standbeeld van Lora in het Vlaams Parlement. Je moet het toch maar kunnen!

Ch‚peau Lora!

Links:

Laatste 50 dagen

Op vrijdag 28 vierden de leerlingen van het 6de jaar hun laatste 50 dagen. De leerlingen mochten voor één keer verkleed naar school komen. Tijdens de speeltijd in de voormiddag werden er er allerlei activteiten georganiseerd door de leerlingen van het laatste jaar. Wat een leuke dag!

Links:

TAALent

Onze derdejaars namen ook dit jaar weer deel aan de workshop van TAALent, georganiseerd door het Rodebeekcentrum. Op dinsdag 18/2 mochten de leerlingen van 3 WW/LWIb als eerste van start gaan, gevolgd door de leerlingen van 3 HUM/EMTb/GL op woensdag 19/2. De klas 3 LWIa/GW waren op donderdag 20/2 aan de beurt en op vrijdag 21/2 sloten we het rijtje af met 3 EWI/EMTa.

Het thema van deze workshop was 'analoog versus digitaal' en sluit dus heel goed aan bij de leefwereld van onze leerlingen.

Het doel was de leerlingen te laten reflecteren over het digitale tijdperk en de impact ervan op onze maatschappij en op onszelf, maar ook om hen te stimuleren om de Nederlandse taal actief te gebruiken via een speelse manier.

Dit deden ze door een stellingenspel, waarbij heel wat stellingen naar voor kwamen en leerlingen de kant 'akkoord' of 'niet akkoord' konden kiezen. Enkele voorbeelden van deze stellingen zijn: 'Iemand zonder Facebook is waarschijnlijk niet populair'; ' Eťn dag zonder gsm kan ik niet aan'; ' Een brief schrijven naar iemand is heel erg ouderwets'; enz

Het stellingenspel werd gevolgd door een kleine quiz over de digitale wereld waarin wij leven en we keken op van een aantal resultaten. Wist je dat een jongere gemiddeld 71 sms'jes per dag stuurt? Na deze vertelronde was er een schrijfronde. De leerlingen schreven mooie tekstjes, die trouwens te bewonderen zijn in het lokaal 3W8. Alle leerlingen brachten deze prachtige 'elfjes' zonder angst voor de klas, wat niet altijd even makkelijk is. Dat verdient een pluim !

Om de workshop af te sluiten, werkten de leerlingen rond beeldende expressie. Ze maakten 'analoog' een (grote) reproductie van de 'Kinderspelen' van Pieter Breugel. Dit tafereel speelt zich af in Antwerpen. Ze bleven eerst stilstaan bij het feit dat de kinderen vroeger echt speelden, en zelfs hun speelgoed zelf moesten maken. Hoe zit het met hun kleinere broertjes of zusjes? Spelen zij nog? EN hebben de leerlingen zelf nog ťchte hobby's? Zoja, welke dan?

Hoe gingen ze te werk? De leerlingen kregen eerst de opdracht zichzelf af te beelden met hun I-phone, smartphone, I-pad, laptop, koptelefoonÖ (als ze hieraan verslaafd zijn bijvoorbeeld) OF ze beelden zich af met hun hobby/lievelings'speelgoed'. Dit gebeurde met pen, zwarte inkt op bruin papier. Ook mochten ze achteraf waarnemend tekenen en het gebouw of monument van Brussel zo goed mogelijk afbeelden.

De collages met de prachtige tekeningen hangen op in 3W8. Iedereen die deze graag wil komen bewonderen, is welkom !!

Links:

Inspraakdag

Op vrijdag 21 februari namen vijf afgevaardigden van de leerlingenraad deel aan de Inspraakdag van de Vlaamse Scholierenkoepel in het Vlaams Parlement. Ze gingen met leerlingen van andere scholen in debat over thema's als de toekomst van het onderwijs, pesten en de rechten van de leerling. Ze mochten zelfs een paar ministers het vuur aan de schenen leggen!

Net gemist? Via deze link kan je de reportage van Terzake zien.

Links:

Streetgrappling

In samenwerking met Buurtsport Brussel en de Brazialian Jiu jitsu club waren op vrijdag onze leerlingen van het eerste en derde jaar weer medeorganisator van dit evenement.

600 leerlingen van de Brusselse lagere scholen nemen deel aan een Jiu Jitsu tornooi in de Victoriazaal te Koekelberg. De leerlingen waren per twee verantwoordelijk voor een mat met ongeveer 9 kinderen. Ze verzorgden een opwarming en fungeerden als scheidrechter voor de kampen waar iedereen tegen iedereen kampte. Wij stelden vast dat onze leerlingen hun taak en verantwoordelijkheid meer dan ter harte namen. Ze ontfermden zich over hun kinderen als echte zorgende en betrokken begeleiders.

Voor ons en onze school meer dan een grote voldoening om vast te stellen dat menselijke waarden hoog in het vaandel gedragen worden en dat onze leerlingen dit met glans kunnen laten zien! We waren weeral eens fier op onze leerlingen, bravo!

Links:

Switch 2014 - Power to the Students!

In mei kiezen we een nieuwe minister van onderwijs.

Switch, het inspraakproject van de Vlaamse Scholierenkoepel voor de Vlaamse verkiezingen van mei 2014, vraagt scholieren waar de volgende minister zeker werk van moet maken. Lora en Fay uit het vierde jaar van onze school maken deel uit van de Vlaamse Scholierenkoepel. Zij hebben met onze leerlingen een discussie en stellingenspel gevoerd over het onderwijs in de toekomst. <^p>Inspraak verzekerd op school!

Links:

Dikketruiendag

Dikketruiendag was een groot succes!

Links:

Spaghettifestijn

Winnaars van het Gala van de Gouden Pen.

De leerlingen en leerkrachten van de derde graad kozen voor onderstaande gedichten. Deze poëzieparels zijn van de hand van

Mama

Negen maanden lang heb je mij gedragen;
En mij opgevoed gedurende achttien lange jaren.

Jij zorgde voor mij zonder één keer te klagen;
Altijd heb je mij in je armen gedragen.

Altijd sta je voor mij klaar;
En beschermt me voor elk soort gevaar.

Natuurlijk word je een dagje ouder;
Maar nu is het mijn beurt om je te dragen op mijn schouders.

Hopelijk ben je trots op mij;
Wat er ook gebeurt, ik blijf altijd aan je zij.




De vergissing

Ik word wakker.
Energie bruist door me heen.
'k Probeer de dekens af te schudden...
Maar 't lukt me niet.

Sesam, open u!
'k Voel de zon al op me schijnen.
Persen, PERSEN!
Zo hard ik kan.

Eindelijk, 't is gelukt.
'k Spreid mijn blaadjes open
HET IS LENTE!
Toen ben 'k doodgevroren...




Oogcontact

Met iemand uit je verleden
zal je hart breken
Met iemand die je graag ziet
zal je hart verwarmen
Met een aangename onbekende
zal je hart smelten

Maar met iemand die je hart bezit
dan versnelt elke chemische reactie in je lichaam zo'n 1000 keer je voelt je bloed stromen door
elke ader in je lichaam je kunt amper ademen je hersenen werken niet meer zo goed al je
spieren trekken samen je kan niet meer bewegen

En de spanning tussen jullie vier ogen
is bijna zichtbaar.




De winaars uit de tweede graad zijn:

Visueel gedicht



Verbazing

Verbazing:
Het vermogen om versteld te staan.
Verbazing:
Een woord waar ik perplex van sta.
Verbazing:
Het is gewoon niet te geloven!
Verbazing:
Welk woord omschrijft dit specifieke gevoel nu beter?
Verbazing:
Hoe is het mogelijk?
Verbazing:
Dat snap ik niet.
Verbazing:
Het verwondert me nog steeds.
Dat ik dit gedicht schrijf
Over een gevoel dat iedereen al heeft meegemaakt.
Na een goocheltruc ben je verbaasd. Hoe deed hij dat?
Je staat op een berg en staat op het punt te vallen maar toch blijf je overeind.
Al meegemaakt? Verbazend he!
Het verbaast me dat dit gevoel voor iedereen verschillend is.




Inspiratie

Een letter, een woord,
en opeens wordt het iets.

Ik kijk even naar links, even naar rechts,
nu verschijnt mijn eerste vers.

Schrijven, schrappen,
herschrijven, krabben...

Met stralende ogen en kloppend hart
enkele zoete woorden die ik samenvat.

Ik kijk naar boven, even naar beneden
... mijn kinderdromen die ik probeer te doen herleven.

Een stem, een persoon, een diepe blik,
bloedrode wangen op mijn bleekgezicht.

Nu is alles stil... te stil... Niets meer...

Een wit blad is niets, en niets heeft veel betekenis...
Een woord, een letter erbij en er gebeurt iets.

Ik schrijf mijn laatste vers, mijn laatste woorden
mijn laatste letters, mijn laatste wens.




In de eerste graad schuilt er heel wat poëtisch talent. De leerlingen ontdekten dat ze elk hun eigen "wondertje" kunnen creëren met taal. De winnaar van de gouden pen in de eerste graad is: "Broertje" van Maxime Michel (2MOA)

Eervolle vermeldingen zijn er voor: "Blijheid" van Mansour Akel (2MOB) en "Winterwonder" van Veerle Mosselmans (1MOB)

Broertje

Toen ik jou zag voor de eerste keer
zag ik direct jouw grote glimlach
jij bent misschien nog maar drie
toch schrijf ik voor jou deze poëzie.
Het is misschien niet helemaal perfect
toch krijg je al mijn respect
broertje, je bent mijn held
je hebt mij nog nooit teleurgesteld.




Blijheid

Elke dag nieuw zijn
Elke dag met nieuwe ogen
Kijken naar de mensen
Naar de bloemen
Naar alle wonderen
op je levensweg




Winterwonder

Lange nachten en korte dagen
zat ik om de kou te vragen.

In de plaats daarvan kwam er regen
en de temperaturen stegen.

Er is veel harde wind
wat ik niet leuk vind.

Toen ging het sneeuwen
en begon ik te schreeuwen.

"SNEEUW, SNEEUW!"

Mijn ogen zaten vol trots
want die sneeuw was er plots!

Ik ging naar buiten met deze kou
dat is wat ik altijd wou!

Onze opendeurnocturne was een groot succes!

Je kan even van de sfeer proeven dankzij onze foto's.

Links:

Brusselse meertalige context van onze leerlingen

Prijs voor de Burgerzin van de Gemeente Koekelberg 2013

Dit jaar werd een delegatie van leerlingen van de school uitgenodigd op het gemeentehuis van Koekelberg.



Als Unesco-school werken de leerlingen regelmatig aan verschillende projecten rond burgerzin. Omwille van de kwaliteit van deze projecten werd de school uitgeroepen als 'best practice' ter bevordering van een wereldburgertraject.

De schoonmoeder van alle verkiezingen

Jongeren meer betrekken bij de politiek. Dat is de bedoeling van 'De Schoonmoeder Aller Verkiezingen', een jongerenproject in de aanloop naar de verkiezingen van 25 mei. Jongeren kunnen zelf een campagne uitwerken over politieke thema's die hen wel kunnen boeien.

Tv-Brussel kwam langs op onze school voor een interview met onze jeugd.

Nieuwsbrief Ouderraad

De nieuwsbrief van december 2013 vindt u hier.

Het KA Koekelberg pakt uit met waar het het beste in is: haar leerkrachten!

Wil u de uitdaging aangaan om opnieuw in de schoolbanken plaats te nemen, samen met uw kind? Wie weet dan het meest?

Dit is het leuke uitgangspunt tijdens onze opendeurnocturne! U kan namelijk vier korte lesjes volgen naar keuze, en krijgt zo een idee van de nieuwe vakken en van de keuzevakken in het secundair onderwijs. Bovendien kan u op deze manier best de sfeer en cultuur van onze school opsnuiven! Voor leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar. Donderdag 23 januari om 19u00 (stipt).

Intel medewerkers geven Brusselse scholieren les in cyber-security

Vice President van de Europese Commissie Neelie Kroes woont les bij en gaat dialoog aan met scholieren

Brussel 15 november 2013 - Medewerkers van chipfabrikant Intel geven leerlingen van het Koninklijk Atheneum Koekelberg vandaag les in cyber-security. Tijdens deze les leren de scholieren hoe ze zich op een veilige en verantwoorde manier op het internet kunnen begeven. Vandaag werd deze les bijgewoond door Vice President en Europees Commissaris Neelie Kroes, die binnen de Commissie verantwoordelijk is voor de Digitale Agenda. Na afloop van de les ging Kroes in gesprek met de leerlingen om van hen te horen hoe ze omgaan met digitale media en wat hun bekommernissen zijn.

De lessen in cyber-security worden gegeven door medewerkers van chipfabrikant Intel en maken deel uit van het vrijwilligerswerk waartoe het bedrijf haar medewerkers stimuleert. De 14 tot 16-jarige leerlingen van het Atheneum krijgen telkens één uur les in cyber-security. De lessen bestaan uit drie onderdelen: hoe kan je je digitale spullen beschermen tegen virussen en andere malware; hoe kan je jezelf en je privacy beschermen wanneer je online gaat, en hoe kan je verantwoord surfen. Tijdens dat laatste onderdeel wordt vooral aandacht besteed aan cyberpesten.

Een van de vrijwillige lesgevers van Intel is Christoph Luykx: "het is boeiend om te zien hoe jongeren omgaan met begrippen als online privacy, verantwoord surfen en cyberpesten. Enerzijds menen ze voldoende op de hoogte te zijn van potentiële gevaren, maar uit een eenvoudige navraag blijkt al snel dat heel wat jongeren bijvoorbeeld geen toegangcode op hun GSM hebben, waardoor dieven makkelijk toegang hebben tot persoonlijke informatie zoals foto's en sociale media. Over cyberpesten denken sommige jongeren dan weer dat zoiets niet op hun school gebeurt, terwijl in de praktijk elke school er op de een of andere manier wel mee geconfronteerd wordt."

De leelingen van het Atheneum kregen vandaag belangrijke bezoek. De les cyber-security werd vanochtend bijgewoond door Vice President en Europees Commissaris Neelie Kroes. In de Digitale Agenda die zij heeft opgesteld, wordt ruim aandacht besteed aan hoe we onze digitale maatschappij kunnen uitbouwen, welke gevaren eraan verbonden zijn en hoe we ons daartegen kunnen wapenen. Onderwijs en bewustmakingscampagnes zijn daarbij van groot belang. Commissaris Kroes volgde de les samen met de leerlingen en ging nadien de dialoog aan met hen. Ze wilde van hen horen hoe ze zelf omgaan met zaken zoals online privacy en veiligheid.

"Kinderen zijn tegenwoordig al op jonge leeftijd actief op het internet. Daarom is het belangrijk dat we hen bewust maken van en leren omgaan met de mogelijke gevaren. Van het internet een betere en veiligere plek te maken voor jongeren vereist samenwering tussen scholen, ouders, overheden en ook de bedrijfswereld. Daarom ben ik dankbaar dat Intel dit vrijwilligersinitiatief neemt", aldus Kroes.

Links:

Onze leerlingen zetten zich in voor de slachtoffers op de Filipijnen!

"5,4 miljoen kinderen werden getroffen door de tyfoon Haiyan die op 8 november over de Filipijnen raasde. De kans op overleving van de zwaarst getroffen kinderen en hun familie hangt af van humanitaire hulp. Zij zijn alles kwijt. Zij verkeren in grote nood."

Wij kwamen in actie... In de maand november verkochten de leerlingen van 3 humane gedurende twee weken elke middag cake in de grote inkomhal. Het bedrag, 377,67 euro, gaat integraal naar UNICEF. Zij zijn verantwoordelijk voor de algemene coördinatie van de hulpverlening op vier domeinen: water en sanitaire voorzieningen, voeding, onderwijs en bescherming van kinderen. Ook onze gift maakt een verschil.

Ook leerlingen van het 6de jaar die gedurende het schooljaar met hun winkeltje geld inzamelen voor hun laatste GWP, zijn solidair. Zij dragen hun steentje bij en schenken de som van 250 euro aan UNICEF.

Links:

Engels toneel

Op donderdag 7 november werden onze leerlingen getracteerd met de Big Wheel ' Breakfast Show'.

Deze toneelgroep bestaande uit 2 native speaker acteurs viel weer erg in de smaak. Alle tweedes participeerden in de show en mochten dus hun beste Engels boven toveren. Geslaagde voorstelling en veel enthousiaste reacties.

Links:

Amnesty International op het KAK

In oktober is het de traditie om brieven te schrijven voor Amnesty International.

Deze keer schreven we naar Bulgarije en Zuid-Afrika, omdat daar het thema 'holebiseksualiteit' nog moeilijk ligt. Alles samen konden we meer dan 300 brieven opsturen. Hopelijk brengt de mensenrechtenorganisatie AI ons snel een positief bericht...

Als extraatje gaven de leerlingen NCZ uit het vierde jaar workshops aan de leerlingen van onze basisschool. Alles draaide rond 'Zij zijn anders, het is maar hoe je het bekijkt!'.

Een unieke ervaring voor de beide partijen!

Links:

Gezond ontbijt 4de jaar

Ook voor de leerlingen van het 4de jaar in het project 'gezond ontbijt' geen onbekende meer. Ieder jaar promoten we gezonde voeding met het motto : Mens sana in corpore sano . Smakelijk!

Links:

Feest van de Koning 15 november 2013

Onze school werd met een delegatie leerlingen uitgenodigd door de Gouverneur om deel te nemen aan het Feest van de Koning op 15 november 2013 in het Paleis der Natie. De feestelijkheden stonden in het teken van het Europees jaar van de Burger. Als Unesco-school nemen wij jaarlijks deel aan het Model European Parliament, waar Europese burgerrechten centraal staan. De leden van de Koninklijke Familie waren onder de indruk van onze leerlingen.

Links:

Unesco-workshop 3de jaar

Wat betekent het als leerling om in een Unesco-school te zitten? In samenwerking met de Unesco-hogeschool voeren de leerlingen van het derde jaar een debat over de 4 pijlers van het Unesco-gedachtengoed. Conclusie: onze leerlingen zijn in de eerste plaats allemaal wereldburger. Evident, of toch niet in Brussel?

Links:

Gezond ontbijt 3de jaar

We streven ernaar onze leerlingen een gezonde eetcultuur bij te brengen. Het project 'gezond ontbijt' zet ieder jaar de belangrijkste maaltijd van de dag in de kijker. Leerlingen van het 3de jaar hebben een stevig ontbijt achter de kiezen. Dit doen ze samen met hun ouders.

Links:

Het KAK nam deel aan het MEP!

Dankzij hun fantastische inzet en motivatie werden onze leerlingen geselecteerd om deel te nemen aan het internationaal MEP!

Nieuwsbrief Ouderraad

De nieuwsbrief van oktober 2013 vindt u hier.

Uitstap Technopolis en Plankendael

De leerlingen van de eerste graad bezochten op 15 oktober in de voormiddag het doecentrum Technopolis in Mechelen.

Ze bekeken er gewone dingen vanuit een ongewone invalshoek. Achter vertrouwde dingen schuilt immers heel wat wetenschap en techniek.

Meer dan 350 proefopstellingen stonden klaar waar ze naar hartelust mee konden experimenteren.

Na het bezoek in Technopolis ging de reis verder richting Planckendael.

In groepjes reisden onze leerlingen de dierenwereld rond. Het eerste continent dat bezocht werd, was Afrika. De leerlingen spotten er zebra's, giraffen, bonobo's en jachtluipaarden. In het Afrikaans dorp was het gezellig vertoeven in de hutjes.

Ook Amerika, Azië, Europa of Oceanië mochten op een bezoek rekenen. De olifantentempel van Kai Mook en co was een succes! Bij sommigen spraken de Indische leeuwen tot de verbeelding en nog anderen werden jaloers op het levensritme van de koala's.

De eerste leerjaren werkten er rond het thema 'Expeditie Afrika', terwijl de tweede jaars de voedselkringloop bestudeerden.

Links:

Gezond ontbijt 1ste jaars

Gezonde voeding neemt een belangrijke plaats in onze werking als Unesco-school. Ook dit jaar konden de leerlingen van het eerste jaar genieten van een stevig en gezond ontbijt in het restaurant op school.

Menig leraar maakt gebruik van deze ontbijtactie om in de eigen lessen te werken rond gezonde voeding.

Links:

UNESCO Teachers Day

Het Ka Koekelberg zet ook dit jaar de traditie verder om n.a.v. de Werelddag van de Leerkracht de met Unesco geassocieerde scholen bijeen te brengen rond een centraal thema: Filosoferen met jongeren. Ook Unesco en het ASP-netwerk staan hierachter.

Op 4 oktober ontving onze school een delegatie van leerlingen en leraars van Atheneum Willebroek, Bs Unesco Koekelberg, KA Toverfluit, KA Vilvoorde, Groep T Leuven Education College en Atheneum Vijverhof.

Wij waren present met Guylian, Manuela, Samia, Kelsey, Nicolas, Marie-Caroline, Sarah, Robin, Maarten, Jonathan Bastos, Rebecca, Evelien, Tom, HoŽl,Lora.

Links:

Sportdag 3de jaar

Links:

Biotoopstudie 2de jaar

In september verrichtten de tweede jaars een biotoopstudie in het Laarbeekbos in Jette. Ze voerden er onder leiding van de leerkracht natuurwetenschappen gerichte waarnemingen uit en bepaalden enkele abiotische factoren zoals : grond- en bodemsoort, bodemhardheid, waterdoorlaatbaarheid, bodemtemperatuur, lichtsterkte, bodem- en luchtvochtigheid.

De leerlingen oefenden op het terrein ook met determineerkaarten om bomen en dieren te benoemen en de verscheidenheid in het Laarbeekbos te ontdekken.

Links:

Sportdag 1ste graad

Links:

Onze school is een Slimme Mobiele School

"A developed country is not a place where the poor have cars. It's where the rich use public transportation"


Graag zouden we deze willen aanpassen:

"A developed country is not a place where the poor have cars. It's where the educated use public transportation."


Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt al jaren dat we dringend minder met de auto moeten rijden en dat we moeten kiezen voor duurzame oplossingen.

We beschouwen het als de taak van onze school om door "education" onze leerlingen bewust te maken van duurzame mobiele keuzes.

Uiteraard willen we bij uitbereiding dat ook het personeel op een andere manier naar school komt dan met de auto. Het KA Koekelberg, UNESCO-school legt de nadruk op zachte mobiliteit en gaat daarbij uit van het STOP-principe: zoveel mogelijk Stappen, Trappen (fiets), het Openbaar vervoer gebruiken en pas in laatste instantie de Personenwagen inzetten. Hiervoor nemen we verschillende maatregelen. Op school is er een werkgroep mobiliteit. Elk schooljaar wordt er een schoolvervoersplan uitgewerkt. Voor de uitvoering hiervan werken we samen met de volgende partners: Mobiel Brussel, SMS, de politie Zone West, rijbewijs op school en de gemeenteambtenaar van Koekelberg bevoegd voor mobiliteit.

Er wordt gewerkt aan een verticale leerlijn doorheen alle schooljaren wat betreft mobiliteit en verkeerseducatie.

Schoolfotograaf

Op donderdag 12 september komt de schoolfotograaf ...

Minister Smet zet het belang van sfeer op school in de kijker

Nieuwe website helpt leerlingen om zelf initiatief te nemen

Op donderdag 5 september wordt de nieuwe website www.sfeeropschool.be officieel gelanceerd door minister Pascal Smet in het Atheneum van Anderlecht van Scholengroep Brussel.

Sander Maesen, bestuurslid van de Vlaamse scholierenkoepel: In 1 op 5 klassen wordt er gepest en in 3 op 5 klassen wordt er geroddeld. Ook het vertrouwen in leerkrachten ligt niet bij alle leerlingen even hoog. Maar leerlingen moeten niet bij de pakken blijven zitten en wachten tot de school iets organiseert. Ze kunnen zelf initiatief nemen om de sfeer op school te stimuleren. En het begin van het schooljaar, is daar het ideale moment voor. Via de website www.sfeeropschool.be worden een 20-tal kant-en-klare acties aan leerlingen aangeboden die ze zelf of met de leerlingenraad kunnen organiseren op hun school.

Eerste schooldag

Het nieuwe schooljaar is gestart!

Links: