Nieuws

(home)

Uitstap levensbeschouwing

In de maand mei bezochten alle derde jaars een protestantse kerk, een moskee en het Huis van de Mens.

Enkele verschillen waren meteen duidelijk, want elke levensbeschouwing hanteert andere rituelen of gebruiken. Maar heel snel merkten de leerlingen ook op dat waarden als respect en solidariteit steeds terug kwamen.

Het was een leerrijke reis voor ieder van ons!

Links:

Ban Ki-moon in dialoog met meer dan 1000 jongeren in Brussel

‘Our World, Our Diginity, Our Future, The Post-2015 agenda and the Role of Youth’

Op 27 mei 2015 ontving het Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) de secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon. De Europese Commissie en de Verenigde Naties hebben een evenement georganiseerd voor jongeren met Ban Ki Moon. Het bezoek van Ban Ki-moon kadert in het Europees Jaar voor Ontwikkeling, dat onder de aandacht brengt hoezeer Europa zich engageert om armoede uit te roeien. In de nieuwe agenda voor de post-milleniumdoelen staan jongeren centraal: zij zijn immers de leiders van de toekomst en de deelnemers aan ontwikkeling. Onze jonge mensen moeten dus doelbewust ingezet worden om de nieuwe ontwikkelingsagenda vorm te geven.

Ban Ki-Moon benadrukte het belang van youth empowerment in de post 2015 ontwikkelingsagenda. Mensenrechten, vrede en veiligheid zijn belangrijke aspecten van de post-2015 agenda en zijn ook van belang voor jongeren wereldwijd. Op het event konden jongeren met elkaar en met Ban Ki Moon in debat gaan over welke rol jongeren volgens hen moet spelen en welke aspecten belangrijk zijn voor jongeren om op te nemen in de Post-2015 ontwikkelingsagenda.

Ook onze school was uitgenodigd met 24 leerlingen en enkele begeleiders.

Links:

Leesbegeleiding

Op 20 mei was de laatste sessie van de leesbegeleiding (project ism studenten lerarenopleiding Erasmus).

Gedurende 7 sessies hebben de studenten samen met hun leerlingen een televisieavond (nieuwsbericht, weerbericht, muziektip en een documentaire) in elkaar moeten steken. Eén van de studenten heeft samen met 3 lln uit 1MC een filmpje gemaakt. Het resultaat mag er wezen!

Foto's van de GWP's

Mondiale vormingsdag op het KAK

Mondiale vormingsdag: 28 april stond op onze school volledig in het thema omgeving en duurzame ontwikkeling. Hoe zit het bij ons en wat met de rest van de wereld?

De eerste graad werkte in groepjes rond biodiversiteit, recycleren, bio-koken, bio boerderij, enz. Creatieve en leerrijke dag voor iedereen.

Voor het derde jaar kozen we het thema ‘water’: met bezoek aan waterzuiveringsstations en workshops over hoe het staat met water in het Zuiden.

In het vierde jaar werkten we met veel verschillende workshops aan het thema klimaatverandering.

Onze leerlingen van het vijfde jaar bezochten een verbrandingsinstallatie, recycleer-, composteer- en sorteercentrum voor afval. Hoe lossen we het afvalprobleem in de wereld op?

Voor het zesde jaar ging de mondiale dag over energievormen bij ons, met bezoeken aan stoom- en gascentrale, windturbines en Living Tomorrow. Hoe zit het met energie in de toekomst, en de eerlijke verdeling ervan?

Links:

Enkele leerlingen namen deel aan verschillende schrijfwedstrijden en met heel mooie resultaten!

  1. Zonta schrijfwedstrijd: 'Young women in public affairs'. Bedoeling is jonge vrouwen tussen 16 en 19 jaar aan het woord te laten over hun inzet en voorbeeldrol. 'Samen inzetten op het verbeteren van de situatie van de vrouw wereldwijd' is de boodschap. Zinaïda staat mee op het podium dankzij haar geweldige inzet op vele vlakken.
  2. Lions: 'Lions Young Ambassador Award' Als 1e laureate eindigt Marie-Clélia Twagirayesu uit Brussel. Deze 18-jarige jonge dame werd aangebracht door LC De Pinte Millennium. Clélia maakt zich verdienstelijk door jongeren uit de multiculturele Brusselse gemeenschap aan te zetten om zelf initiatief te nemen, om zelf projecten te ondernemen, om ambitieus te zijn & om met hun talenten naar buiten te komen. Dit doet zij via allerlei acties & filmpjes vanuit de vereniging Kolamela. Zij verdient het om beloond te worden voor haar vrijwillige bijzondere inzet met het oog op een betere leefgemeenschap.

Links:

Dirk Frimout bezocht onze school

Op dinsdag 17 maart was burggraaf Dirk Frimout op bezoek in onze school voor al onze wetenschappers. Dirk Frimout is vooral bekend omdat hij de eerste Belg in de ruimte was: in 1992 draaide hij met de Spaceshuttle Atlantis 143 keer om de aarde. Dat was slecht een hoogtepunt in zijn schitterende carrière.

De bedoeling van zijn schoolbezoek(en) is het bevorderen van wetenschappelijk-technische studies bij de jeugd. Zijn boeiende uitéénzetting (over zijn studies, missies, ervaringen, carrière maar ook over zijn persoonlijke ervaringen en angsten) heeft hier zeker toe bijgedragen...

Links:

Onze muzikale avond was een succes!

Enkele sfeermomenten:

Filmuitstap

De leerlingenraad organiseerde een uitstap naar Kinepolis Brussel om naar de film Image te gaan kijken. Achteraf kwam regisseur-schrijver Adil El Arbi de film mee bespreken en alle vragen beantwoorden.

Dikketruiendag!

Vandaag was het niet alleen dikketruiendag, maar het mocht ook allemaal WATT-minder.D e leerlingen zich kunnen verwarmen met een warm bekertje soep (MOS-team) en een roos/briefje van vriend of vriendin (dankzij onze leerlingenraad). Tijdens de middagpauze vielen de leukste dikke truien dan ook nog eens in de prijzen. Leuk samenwerken aan een beter milieu, daar doen het voor.

Links:

Gala van de gouden pen

Voor de zevende keer hebben de leerkrachten Nederlands Het Gala Van De Gouden Pen georganiseerd. Elk jaar schrijven de leerlingen een gedicht. Dit jaar was het thema 'Met Zingen Is De Liefde Begonnen', naar een gedicht van Ilja Leonard Pfeijffer. Ook dit jaar waren de gedichten van topkwaliteit. De geselecteerde dichters krijgen allemaal een gouden potlood en mogen meedingen naar de hoofdprijs.

De leerlingen hebben massaal gestemd en per graad krijgen de drie beste gedichten een dichtbundel cadeau van de school.

Links:

Workshops poëzie in 2de en 3de jaar

Januari is traditioneel de maand waarin in alle klassen rond poëzie gewerkt wordt, met als apotheose de gedichtendag op de laatste donderdag van januari. Om poëzie wat toegankelijker te maken voor onze leerlingen kozen wij er dit jaar voor om samen te werken met de VZW Jeugd en Poëzie, een cultuureducatieve organisatie uit Antwerpen, en Dries Martens, een jonge getalenteerde dichter die Woordkunsten studeert aan het conservatorium in Antwerpen en die binnenkort zijn eigen dichtbundel publiceert.

Onze leerlingen van 2 moderne A, B en C kregen op donderdag 15/1 een workshop rond posterpoëzie aangeboden door de bibliotheek van Koekelberg i.s.m. Jeugd & Poëzie. In deze workshop konden de leerlingen hun frustraties rond een zelfgekozen onderwerp uiten en deze, op een creatieve manier, duidelijk maken op papier. Dankzij begeleidster Ann schreven onze leerlingen poëzie zonder dat zij zich daar zelf bewust van waren, een succes dus!

Leerlingen van het derde jaar en 2Latijn/Grieks-Latijn konden in de klas dan weer genieten van de ’woordkunsten’ van de jonge dichter Dries Martens. Met behulp van het schoolreglement probeerden leerlingen hun gevoelens t.o.v. de school bloot te leggen. De leerlingen maakten kennis met ‘stiftpoëzie’, het overbodige uit een tekst schrappen en enkel woorden houden die opvallen. Aan de hand van deze woorden kan je dan zelf een nieuw schoolreglement creëren dat er volgens de leerlingen ‘beter’ uitziet. De speelse en geanimeerde aanpak van Dries viel bij veel leerlingen in de smaak.

Links:

Lora wil minister van onderwijs worden!

Een gouden medaille voor onze Sam!

Sam nam op 18/1 met succes deel aan het Oost-Vlaams Kampioenschap tumbling. Een gouden medaille was het resultaat.

Aanstaande zaterdag zal hij tijdens de "Night of the Giants" , in een uitverkocht sportpaleis te Antwerpen, een demonstratie tumbling geven in gezelschap van o.a. enkele wereldkampioenen uit Engeland.

Het KAK nodigt iedereen uit op haar Italianse avond

Nous sommes Charlie et Ahmed

Alle geledingen van onze school zijn - zoals duizenden en duizenden mensen over heel de wereld- zwaar geschokt door de terroristische aanslag tegen het Charlie Hebdo. Als Unesco-school veroordelen wij deze aanslag tegen de vrije meningsuiting en tegen ons diepste mens zijn.



Duizenden mensen komen op straat.
Misschien verloren zij een familielid of hun beste maat.
‘Je suis Charlie’ klinkt het van hier en daar.
Want er dreigt een heel groot gevaar.
Vrije meningsuiting is één van onze rechten.
Dat is waar al die mensen op straat voor vechten.
Ik heb toch nog een paar vragen.
Over wat er is gebeurd die dagen.
Is het normaal dat ik bang ben?
Voor wat er kan gebeuren door een pen.
Mag ik zeggen wat ik wil?
Of blijf ik voor de rest van mijn leven stil?

Manon Winnock, 2 Grieks-Latijn

Links:

Creativiteit in het KAK!

Luka Schuurmans, leerling uit de eerste Latijnse, maakte voor Nederlands een verbluffend boekverslag (zie foto's in bijlage).

In het boek "Boy 7" van de Nederlandse schrijfster Mirjam Mous komt een jongen bij in een snikhete, kale grasvlakte. Hij weet niet hoe hij daar terechtgekomen is, waar hij vandaan komt en zelfs niet meer hoe hij heet. Met behulp van de spullen in zijn rugzak gaat hij verbeten op zoek naar zijn verleden en zijn identiteit. Stapje voor stapje komen de herinneringen terug, en ontdekt hij de verschrikkelijke waarheid.

Luka maakte een Memory-game, gebaseerd op de gebeurtenissen uit het boek. In het boekje krijg je (naast de obligate naam & klas-bladzijde) een zinnetje uit het jeugdboek dat voor de inspiratie zorgde, en elke gekozen foto met uitleg over het verband met het verhaal. Aan het einde nog zijn eigen mening, informatie over de auteur en artikels i.v.m. de vermelde wetenschappers in het boek.

De originaliteit, de creativiteit én de mate van afwerking maken dit - bovenop de sterke inhoudelijke kwaliteiten - tot een waar kunstwerk!

Daarom ook besloot de school contact op te nemen met de auteur, opdat zij Luka zou kunnen verrassen met een mailtje. En in dat opzet zijn we ook geslaagd!

Mirjam Mous bezorgde ons uiteindelijk nog dit commentaar: "Zoals u inmiddels wel begrepen zult hebben, heb ik Luka een mail gestuurd. Hij reageerde erg enthousiast. Het gebeurt niet vaak dat een leerling een werkstuk van zo'n hoge kwaliteit inlevert. En ook zijn antwoord op mijn mail was zeer correct en precies juist van toon. Wat kan Luka zich goed verwoorden! Eerlijk gezegd heb ik met u mee zitten glunderen."

Gefeliciteerd, Luka!

Links:

Schrijf-ze-VRIJdag

Midden oktober was het weer zo ver. Amnesty Internation organiseerde zijn schrijf-ze-vrijdag.

Tijdens de Schrijf-ze-VRIJdag 2014 hebben we één doel: jonge mensen leren wat seksuele en reproductieve rechten juist inhouden zodat ze ze ook kunnen opeisen. Voor zichzelf, maar ook voor een ander elders in de wereld.

Seksuele en reproductieve rechten?

Het zijn allemaal seksuele en reproductieve rechten. Het zijn mensenrechten die ons allen toekomen. Jij hebt het recht te beslissen over jouw lichaam. Althans, zo zou het moeten zijn.

In heel wat landen liggen de zaken anders. Overheden, ouders of religieuze leiders beslissen vaak wat het beste is voor anderen. Met de campagne My Body My Rights wil Amnesty International daarin verandering brengen.

De stem van kinderen en jongeren wordt doorgaans buiten deze debatten gehouden. Beslissingen over hun lichaam en hun rechten worden maar al te vaak door anderen genomen. Volgens Amnesty International kunnen jongeren daarom een sleutelrol kunnen spelen als drijvende kracht achter deze campagne.

De leerlingen van het 1ste, 2de en 3de jaar hebben gedurende twee weken meegewerkt aan het project van Amnesty International. Omdat mensenrechten er voor iedereen zijn en niets te maken hebben met leeftijd, ras, godsdienst, huidskleur,... hebben alle levensbeschouwelijke vakken hier aan meegewerkt. En onze actie was zeker een succes te noemen.

Dankzij de inzet van onze leerlingen, hebben we maar liefst 768 brieven kunnen versturen naar buitenlandse instanties om te laten zien dat we het niet eens zijn met hoe overheden de problemen rond seksuele en reproductieve rechten aanpakt. De school is jullie dan ook zeer dankbaar voor inzet en we zijn er zeker van dat ook jullie stem een verschil heeft gemaakt!

Links:

De examens komen eraan!

Klasse geeft enkele tips voor ouders:

Motiveer je kind bij examens

Het KA Koekelberg pakt uit met waar het het beste in is: haar leerkrachten!

Wil u de uitdaging aangaan om opnieuw in de schoolbanken plaats te nemen, samen met uw kind? Wie weet dan het meest?

Dit is het leuke uitgangspunt tijdens onze opendeurnocturne! U kan namelijk vier korte lesjes volgen naar keuze, en krijgt zo een idee van de nieuwe vakken en van de keuzevakken in het secundair onderwijs. Bovendien kan u op deze manier best de sfeer en cultuur van onze school opsnuiven! Voor leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar. Dinsdag 20 januari om 19u00 (stipt).

Unesco-project KA Koekelberg: deelname aan vredesconcert 'Thousand voices for Peace'

39 nationale en internationale koren gingen in op de uitnodiging van het Festival van Vlaanderen Brussel om deel te nemen aan een hommage aan de vrede. Ter herdenking van de Grote Oorlog staan meer dan 1000 professionele en niet-professionele zangers uit landen die 100 jaar geleden betrokken waren bij de Eerste Wereldoorlog zij aan zij. Het Festival van Vlaanderen Brussel bevestigt hiermee de rol van kunst, en samen zingen in het bijzonder, als universeel bindmiddel tussen de mensen.

1000 Voices for Peace zorgde voor het ontstaan van Colom: het koor van het Koninklijk Atheneum van Koekelberg. In het voorjaar van 2014 leidden projectleider Anthony Heidweiller en Brussels Philharmonics eerste cellist Luc Tooten twee intense workshopdagen. Als gevolg daarvan kozen 53 leerlingen om deel te nemen aan 1000 Voices for Peace. Een nieuw koor was geboren.

Ze werken voort op het verhaal dat hun allen bijzonder raakte tijdens de workshops: in 1989 bewezen de Baltische staten met de Zingende revolutie dat samen zingen wel degelijk het verschil kan maken. Met zang herwonnen de inwoners van deze landen hun onafhankelijkheid van de Sovjet Unie. Zo ontmoeten de jonge zangers van Colom in de week van 3-9 november 2014 het Estse koor Voces Musicales.

Een onvergetelijke workshopweek op weg naar het slotconcert op 9 november 2014 in de Basiliek van Koekelberg. Het feit dat meer dan 1000 musici uit alle windstreken naar Brussel zijn afgezakt om een artistieke invulling te geven aan de herinnering van de oorlog is een krachtig symbool. Dat biedt veel hoop voor de wereld. Maar wat na het concert? Anthony Heidweiller, artistiek coördinator: "Ik hoop van harte dat dit niet beperkt blijft tot een eenmalig ‘incident’. Ik zie heel veel enthousiasme bij de leerlingen van het Koninklijk Atheneum van Koekelberg."

Heidweiller verzorgde in onze school in het voorjaar twee intensieve workshops zang. Zijn aanstekelijk enthousiasme sloeg over en een 50-tal jonge mensen meldde zich aan. Ook al hadden ze nog nooit gezongen of 'klassieke muziek' beluisterd, toch wilden ze meewerken aan '1000 Voices for Peace'. Het was een kleine stap om een eigen koor op te richten. Dat kreeg de veelzeggende naam 'Colom', vredesduif in het Catalaans. Dat nieuwe koor is als een dwarsdoorsnede van de Brusselse bevolking: jongeren van heel diverse achtergronden zingen er samen, en symboliseren op die manier het samenleven, en de hoopvolle droom op een harmonieuze(re) toekomst.

Tijdens de week van 3-9 november waren er talrijke repetities. We kregen ook het koor uit Estland op bezoek: Voces Musicales. Deze zangers deden enkele workshops in verschillende klassen: ze vertelden over hun ‘Singing Revolution’ en zongen samen met onze leerlingen terwijl de VRT filmde en leerlingen interviewde. ’s Middags bracht het koor een prachtig concert in de grote aula voor al onze leerlingen.

De bekroning van al deze voorbereidingen was het onvergetelijk slotconcert waarbij alle 1300 zangers samen met Brussels Philharmonic nieuw werk van Krzysztof Penderecki brachten: een bevlogen pleidooi voor de vrede in de Basiliek van Koekelberg. Onze leerlinge Clélia was één van de belangrijke artiesten op het slotconcert!

Links:

Skireis

Naar jaarlijkse gewoonte willen wij onze leerlingen de gelegenheid bieden om een gezonde en sportieve vakantie te beleven... Omdat wij menen dat buitenschoolse activiteiten die de klas en het leerjaar overstijgen bijdragen tot een unieke sfeer, organiseren wij deze skivakantie voor al de leerlingen uit het secundair onderwijs. Samen sporten, samen eten, samen lachen, samen spelen, muziekquiz, filmavond en fuif... kortom: een week samen beleven, dat smeedt banden.

Links:

Lora Hasenbroekx nieuwe voorzitster Vlaamse Scholierenkoepel

"Mij verdiepen in de beleidsnota van minister Crevits zal mijn eerste taak worden"

Op 25 oktober verkoos de Algemene Raad van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) de 16-jarige Lora Hasenbroekx uit Zellik als hun nieuwe voorzitster. Zij neemt de fakkel over van Kaylee Surgeloose die in juni afstudeerde. Vanaf vandaag zal Hasenbroekx de stem van scholieren verdedigen in het onderwijsdebat.

Een nieuw gezicht is Hasenbroekx niet voor de organisatie. Al sinds 2012 maakt ze deel uit van VSK, en vorig jaar zetelde ze al in de Raad van Bestuur. De laatste twee schooljaren verdedigde ze ook de stem van scholieren door VSK te vertegenwoordigen in de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). ‘Ik ben gepassioneerd door onderwijs en door de Vlaamse Scholierenkoepel’, legt de kersverse voorzitster uit. ‘Al enkele jaren volg ik onderwijs vanop de eerste rij, en ik ben blij dat ik er nu nóg dichter bij betrokken zal zijn’.

Vorig jaar nog won Hasenbroekx nog de wedstrijd ‘Helden van Later’ van Karuur met haar idee om in het secundair onderwijs een vak Politiek en Maatschappijleer op te richten. Als prijs kreeg ze daarom een borstbeeld in het Vlaams Parlement.

Dit jaar zal Hasenbroekx van communicatie naar leerlingenraden in Vlaanderen haar prioriteit maken. ‘Maar daarnaast vind ik ook de interne communicatie en de samenwerking met andere organisaties erg belangrijk. Op die manier kunnen we de groei van onze eigen organisatie versterken en verbeteren’. Beleidsnota onderwijs

Maar haar eerste wapenfeit wordt zonder twijfel het grondig analyseren van de beleidsnota van minister Crevits die staat aangekondigd voor begin volgende week. ‘Ik ga de tijd nemen om de nota grondig te analyseren en naast de standpunten van scholieren te leggen. Als er iets instaat waar wij het niet mee eens zijn, zullen jullie het zeker nog horen!’, aldus Hasenbroekx.

Lora Hasenbroekx zit in het 5de jaar Economie-Moderne Talen aan het Koninklijk Atheneum in Koekelberg. Ze wordt dit jaar bijgestaan door de 18-jarige Arne Grijp (6de jaar Secretariaat-Talen aan Onze-Lieve-Vrouw-Ten-Doorn Eeklo) die de taak van ondervoorzitter voor zich neemt.

Een archeoloog in de les Latijn!

De archeoloog Bernard Van Daele, alias legioensoldaat Quintus Spurius Ligustinus, bracht donderdag 16 oktober een bezoek aan onze school.

Twee uur lang boeide hij de leerlingen van de eerste graad met een deskundige uiteenzetting over het Romeinse leger. Na een korte theoretische uitleg kroop hij in Romeinse soldatenkleren en liet hij leerlingen o.a. speren en een schild in de hand houden. Hij eindigde met een indrukwekkende reconstructie van een gevecht tussen twee legers.

Zo werden onze leerlingen ingewijd in de geheimen van het Romeinse leger. Quintus bracht hen tweeduizend jaar terug in de geschiedenis. De reacties waren dan ook zeer positief.

Links:

Zuiddag 2014: Theatre Day Production.

Op 14 oktober kregen de leerlingen uit het 5de jaar bezoek van jongeren uit de Gaza-strook . Deze jongeren maken deel uit van het ‘Theatre Day Production’. Deze organisatie geeft door middel van theater een beeld weer van het dagelijkse leven in de Gaza-strook. De Palestijnse acteurs voerden een beklijvende scène op uit het oorlogsgebied in het Arabisch. Alle leerlingen waren enorm onder de indruk en onmiddellijk bewust geworden van de schrijnende toestand in het Midden-Oosten. Dit toonmoment heeft veel leerlingen aangemoedigd om deel te nemen aan Zuiddag.

Kortom, Zuiddag was dit jaar een succes op onze school. Allicht een levenservaring voor onze leerlingen.

Links:

Zuiddag

Onze leerlingen, samen met 2 andere scholen, krijgen de kans om in contact te komen met een groepje Palestijnse jongeren van Theatre Day Productions. Jongeren uit de Gazastrook krijgen de kans om hun stem te laten horen en hun trauma' s bespreekbaar te maken. Theater is ook een manier om radicalisering onder Palestijnse jongeren tegen te gaan en een andere toekomst te maken in die regio.

Unesco Lerarendag

Tijdens de Unesco-lerarendag (6 oktober) worden leraars overal te wereld extra in de watten gelegd. Onze leerkrachten kregen alvast koffiekoeken als ontbijt.

De leerlingenraad organiseerde een verkiezing over de meest bijzondere leraars/personeelsleden van onze school.

Dit waren de winnaars:

  • Personeel: Mohammed
  • 1ste jaar: L Ascoop
  • 2de jaar: P De Staercke
  • 3de jaar: K Vandenwijngaert
  • 4de jaar: P De Staercke
  • 5de jaar: M Leuckx
  • 6de jaar: D Deses
  • Speciale vermelding als beste begeleider van de leerlingenraad: J. Bornauw

Links:

Sportdag op de Lesse

Op vrijdag 19 september vond onze jaarlijkse sportdag plaats. Op het programma dit jaar, afvaart van de Lesse!

Om 8u vertrokken de leerlingen van de 2de en de 3de graad met bus richting Houyet. 150 kajaks op de Lesse! Als dit maar goed komt ...

Na een lange tocht van 22 km kwamen de laatste gele boten zonder noemenswaardige problemen allemaal aan op het eindpunt! Moe, maar voldaan, sloten we deze prachtige dag af.

Links:





De leerlingen van 2014-2015

De Vlaamse Scholierenkoepel blies 15 kaarsjes uit

VSK of beter gezegd De Vlaamse Scholierenkoepel is een vzw voor en door leerlingen die dit jaar maar liefst 15 jaar bestaat. De Vlaamse Scholierenkoepel vertegenwoordigt leerlingenraden en brengt de stem van de leerlingen tot bij het onderwijsbeleid, de minister toe. Als scholier kan je zelf in VSK zitten, je kan bv. zetelen in de algemene vergadering. Maar wat moet je dan precies doen? Elke maand komen we dan één keer samen in Brussel en vergaderen we over onderwijs maar daarnaast ook over de organisatie zelf (waar moet meer geld aan besteed worden, zit het bestuur goed, moeten we meer nadruk leggen op een ander thema enz.) Je kan ook naar de andere activiteiten komen bv. actiedag, scholierencongres, workshop enz. Ik vind dit zeer tof omdat scholieren bij VSK echt de baas zijn en je heel veel bijleert, dingen die je op school niet meteen zou leren en dan denk ik meteen aan leren argumenteren, vergaderen of voor een groot publiek spreken. Ik vind de Vlaamse Scholierenkoepel een hele belangrijke organisatie omdat ze echt kijken naar ons, scholieren. Wij hebben ook rechten en sommigen, de meeste scholieren weten dat niet.

VSK is dit jaar 15 jaar geworden en dat werd op vrijdag twaalf september gevierd in theater Bronx. Toen mocht ik de show presenteren, er waren heel wat mensen aanwezig waaronder de directeur en mevr. Sevrin. Het was heel fijn dat die aanwezig waren aangezien zij ook meer te weten gekomen zijn over de Vlaamse Scholierenkoepel.

Dit is nu mijn 3de jaar in VSK, ik zetel in de algemene vergadering, in de raad van bestuur en ik ben scholierenvertgenwoordiger in de Vlaamse onderwijsraad. Moest je dus vragen hebben over VSK, het onderwijsbeleid of wil je zelf iets in VSK doen dan je steeds bij mij terecht of op de website: www.scholierenkoepel.be.

Lora

VIP-dag Leuven

Donderdag 11 september mochten wij, Charlotte, Annelies en Lora naar de VIP-dag van Zuiddag.

Zuiddag is een organisatie waarbij jongeren elk jaar 1 dagje gaan werken i.p.v. naar school te gaan, het geld dat wordt verdiend gaat naar het goede doel. Ook onze school doet op 16 oktober mee. Op de VIP dag kregen we een heleboel uitleg over Zuiddag en het project van dit jaar. Dit jaar werken ongeveer 14000 jongeren voor een theaterproject in Palestina. In de namiddag mochten we zelf aan de slag door mee te doen aan een workshop. Annelies volgde een workshop over hoe kan je zelf een workshop geven aan je klasgenoten en Charlotte volgende een workshop over hoe je een actie kan organiseren voor Zuiddag op je school. Lora zit al bij de organisatie en mocht dus zelf een workshop geven en overal een beetje helpen. Op het einde van de dag genoten we nog van een aantal optredens op het Martelarenplein. Nadien mochten we allemaal met kleurpoeder gooien, dit was zeer fijn en zorgde voor speciale effecten. Kleurpoeder en strepen op je gezicht is dit jaar het beeld van het project: "Vecht voor je strijdkleuren."

Wij gaan de VIP-dag niet snel vergeten!



Charlotte, Annelies en Lora

Links:

Eerste schooldag

Het nieuwe schooljaar is gestart!