GWP

Elk jaar spenderen onze leerlingen een week van het schooljaar aan een GWP. Traditioneel gaat in de maand april de GWP (Geïntegreerde Werk Periode) door. Bedoeling is om klas- en vakoverschrijdend te werken en zo verscheidene eindtermen te behalen.

GWP eerste jaar: Brussel

Voor de eerstejaars werd gekozen voor het thema 'Brussel'. De leerlingen kiezen uit 7 onderwerpen (zoals bvb. dans, muziek, media, strips, theater, ...) datgene wat hen het best ligt. Elk onderwerp wordt uitgewerkt in verschillende activiteiten, waarbij het accent vooral op het creatieve ligt. De leerlingen worden in groepen verdeeld, trekken op onderzoek uit in de stad, en maken uiteindelijk een neerslag van hun ervaringen, die ze dan op vrijdag aan elkaar voorstellen.

Om de dag goed en gezond te starten, ontbijten we elke ochtend samen op school. Als het weer meezit, lunchen we 's middags buiten op het grasveld.

De meeste activiteiten gebeuren onder leiding van externen (gidsen, jeugdwerkers, kunstdocenten e.d.), onder toezicht van de leerkrachten van onze school.

GWP tweede jaar: de Ardennen

De GWP staat volledig in het teken van natuur en beweging. We vertoeven dagelijks in de rijke bossen waar historische, biologische en aardrijkskundige aspecten van de streek worden bestudeerd en uitgewerkt.

Daarnaast wordt er ook aandacht geschonken aan uithoudingsvermogen, zin voor initiatief, leren werken en leven in groep en medeverantwoordelijkheid. Ook de Unesco-doelstellingen komen ruim aan bod : voor deze GWP streven wij naar zorg voor het leefmilieu en intercultureel leven.

Dagelijks wordt hun 'kennen' getoetst aan hun 'kunnen' in een leersituatie die ten sterkste hun leergedrag en persoonlijkheid stimuleert.

Naast de dagactiviteiten wordt er ook elke avond een activiteit met de hele groep georganiseerd waarin de leerlingen hun talenten kunnen tonen en samen leren werken.

GWP derde jaar: Parijs

Elk jaar trekken we met onze derdejaars naar Parijs voor een geïntegreerde werkperiode. We kunnen deze GWP ondertussen al een traditie noemen. De leerlingen maken kennis met de grootstad Parijs in al haar facetten: historisch, geografisch, bouwkundig, cultureel, sociaal,...

Tevens worden hun kennis en vaardigheden getoetst via vrije en opgelegde taken in Parijs.

We bezoeken er de Eiffeltoren, het Louvre, de Notre-Dame, de Conciergerie, le Musée d'Orsay, Montmartre, le Musée Rodin, Les Invalides, Centre Pompidou. Een rondvaart met de Bateau-Mouche op de Seine bevestigt nogmaals de pracht van deze stad.

De leerlingen beleven fantastische momenten. Het is dan ook een GWP die de leerlingen lang bijblijft!

GWP vierde jaar

De succesvolle formule van een fiets-GWP bieden we ook dit jaar aan, omwille van de reeds bewezen pedagogische waarden en de ideale mix van aangenaam, leerrijk en nuttig. We gebruiken onze fiets als middel; fietsen wordt alleszins geen doel op zich. Centraal staan de Unesco-doelstellingen zorg voor het leefmilieu, tolerantie en intercultureel leren in de vorm van teambuilding en sociale vaardigheden. Bovendien krijgen zowel gezondheidseducatie, als ook muzisch-creatieve en technisch-technologische vorming hier extra aandacht. Om er een weekje met de fiets op uit te trekken, hebben we dit jaar gekozen voor een sterke traditie: de jeugdherberg van Bokrijk. Van hieruit kunnen we immers heel wat boeiende excursies plannen.

GWP vijfde jaar: Duurzaamheid

De Geïntegreerde Werk Periode van het vijfde jaar draait altijd rond duurzaamheid. We verplaatsen ons met de fiets of met het openbaar vervoer, we bezoeken milieuvriendelijke bedrijven en (biologische) boerderijen, doen ecologische workshops, verblijven in een natuurgebied en eten zoveel mogelijk biologisch.

Kortom, we proberen een weekje afstand te doen van ons luxeleventje en stellen dan vast dat dat eigenlijk heel best meevalt. Hopelijk wordt dit alles aangevuld met een stralende zon. Wat wil een mens nog meer?

GWP zesde jaar: de Unesco-GWP

Een mooie en onvergetelijke afsluiter van de schoolcarrière op het KAK is de buitenlandse GWP van de zesdes.

We bezoeken steden en regio's die opgenomen zijn in het Werelderfgoed van Unesco. Zowel cultuur- als natuurerfgoed. De bestemming is steeds waardevol door haar historische, culturele en natuurlijke rijkdom. De voorbije jaren bezochten we Catalonië met Barcelona, Italië: Noord-Italië, Toscane en Venetië, de Provence, Polen met Krakau en het Tatra biosfeerreservaat.

Ook willen we tijdens deze GWP steeds samenwerken met een Unesco-school ter plaatse. Zo benadrukken we bij onze leerlingen de interculturele dialoog en kunnen ze het wereldburgerschap in praktijk brengen.

De GWP wordt al maanden vooraf in de klas voorbereid: samenstellen van het programma, themalessen in verschillende vakken, voorbereiding van gidsbeurten, kennismaking met literatuur en cultuur, zorg dragen voor het milieu ...

Heel verrijkend is natuurlijk ook het samen reizen, samen leven en samen zijn. Eén week lang vervallen de grenzen tussen de klassen, leerlingen en leraars vormen één groep. Verantwoordelijkheid opnemen in de groep en respect tonen voor elkaar en voor de plaatselijke gebruiken worden heel evident.